Ordervillkor

ORDERVILLKOR

Ordervillkor
Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. 
Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Hus-modern när du handlar på vår webbplats över internet.

Beställningar
Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Hus-modern lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Minsta ordersumma 
Vi har ingen minsta ordersumma, alla beställningar är välkomna.

Nedsatta priser
Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Färgåtergivning på datorskärm
Vi har gjort allt vi kan för att återge färger och bilder korrekt på vår sidan. Tänk dock på att din bildskärm kan visa vissa färger annorlunda. Vi kan inte ansvara för din dators färgåtergivning.

Priser
Priset som anges på denna webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.

Åldersgräns
Hos Hus-modern måste du vara 18 år för att få handla. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa Allmänna Ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Hus-modern enligt vår integritetspolicy

Alnö Ecom AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till Nostalgiska. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i marknadsföringssyfte. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftlig till Alnö Ecom AB, Universitetsallen 32, 85171 Sundsvall

 


Fraktkostnader

Fraktkostnaden visas alltid i kassan, frakten är 59 kr till utlämningsställe.

 


Leveranser

 

Direkt hem i brevlådan
Dina varor skickas oftast med posten varubrev och de kommer då oftast direkt hem i brevlådan. Om brevet räknas som skrymmande kan det hamna hos postens utlämningsställe och du får då en avi för att hämta det.


Större paket skickas med DHL och kommer på deras utlämningsställe.

SMS avisering för snabbare leverans
Om du anger ditt mobilnummer vid beställningen, får du ett SMS som talar om när du kan hämta ditt paket. På så sätt kan du snabbare hämta din leverans.

 

Leveranstid
Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 3-7 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Redan när du gör din beställning ser du i butiken om varan finns i lager hos oss.

Om leveranstiden mot förmodan skulle bli försenad får du som kund naturligtvis information om det, och har också rätt att häva köpet utan kostnad.

Outlösta försändelser
Beställning som är levererad och ej utlöst inom 14 dagar returneras till oss på din bekostnad. Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Vid paket som ej hämtats ut och går i retur till oss debiterar vi en avgift på 295 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Transportskadat gods
När du tar emot varan ska du alltid kontrollera att emballaget är helt. Syns skadan utvändigt bör du reklamera godset till distributören innan du tar emot försändelsen. Övriga skador på innehållet se avsnittet "Reklamationer" nedan.

 


Betalning
Hos Hus-modern  kan du välja att betala med: Kreditkort eller faktura. Du kan även välja att delbetala din order,  eller välja att direktbetala via din bank.
 
Kreditkort (avgift 0 kr) 



Hus-modern  godkänner betalning med VISA eller Mastercard. Vår betalväxel Klarna hanterar alla våra kortuppgifter och de uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi använder givetvis också säkra tekniker från VISA och Mastercard för att garantera våra kunders säkerhet. Betalning sker alltid i en säker krypterad förbindelse (SSL-standard), vilket garanterar att dina kort- och kontouppgifter inte kan ses av obehöriga på internet. Vi använder oss även av 3Dsecure och Klarnas (vår betalväxels) eget antibedrägerisystem som gör att både vi och kunden kan känna sig säkra. Självklart lagrar vi heller inte dina kortuppgifter utan du måste alltid ange kortuppgifterna på nytt för varje köp!

Faktura (avgift 0 kr) 

Du betalar i efterskott per faktura. 14 dagars betaltid. Du måste vara över 18 år och får inte ha någon betalningsanmärkning för att använda faktura.
Hus-modern samarbetar med Klarna AB och det innebär att alla våra fakturor överlåts til Klarna AB.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift enligt Klarnas gällande taxa (f.n 50 kr), samt dröjsmålsränta med 2% / månad samt gällande referensränta.

Vid fakturabetalning måste du uppge ditt personnummer och detta skickas då krypterat till Klarna allt för att ingen ska kunna komma åt dina personuppgifter. 

Faktura beviljas enbart efter att kontroll gjorts hos Klarna att du inte har några betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda krav från Klarna. Kontroll görs även att adressen du har uppgivit är din korrekta folkbokföringsadress för att kunna säkerställa din identitet. När du väljer att betala med faktura samtycker du till att de kontroller som behövs för köpet görs av Klarna. Genom att beställa mot faktura godkänner du att Klarna AB sänder dig information och marknadsföring avseende tjänsten ”fakturera mig!”

Finansiering via Klarna konto

Vi erbjuder i samarbete med Klarna AB att kunna dela upp betalningen. Du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp (lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet) och du kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på samma faktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden, dvs du kan alltid betala efter att du har fått din lön. Första betalningen sker i slutet av nästa månad!

Ränta 19,50 %, aviavgift 29 kr/månad.

Kvitto/Orderbekräftelse
Den e-postbekräftelse du erhåller när du lägger din beställning gäller som kvitto. Önskar du papperskvitto ber vi dig skicka ett mail till oss så ordnar vi givetvis detta till dig. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och maila oss så skickar vi om bekräftelsen.

 


Garantier
Hus-modern följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst ett års garanti på alla produkter. 

Denna garanti gäller inte vid:

  • Olyckshändelse efter det att du har fått varan
  • Vanvård
  • Onormal användning av varan
  • Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverknings fel på en vara upp till tre år efter köpet.

 


Ångerrätt 
Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor, även om förpackningen öppnats. Dock ska varan återlämnas i välvårdat skick, görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. 

Vi erbjuder dig även utöver detta öppet köp i 30 dagar förutsatt att varan lämnas tilbaka i orginalförpackning som är oskadad. Varan får då inte ha använts.

Så snart vi mottagit din önskan om att använda ångerrätten och vi fått tillbaka varan eller ett bevis på att varan skickats spårbart, återbetalar vi inom 14 dagar tillbaka dina alla pengar inkl eventuella avgifter. Hör av dig till oss så hjälper vi självklart till med dina frågor.

 

När du ska returnera en vara du ångrat köp av skickas den till:
Alnö Ecom AB- Hus-modern c/o Partnerlogistik i Sverige AB Österängsgatan 6 Port 2 , 521 39 Falköping

maila gärna innan till info@hus-modern.se  att din retur är på väg

Du får själv stå för frakten tillbaka till oss. 

Medskickat i din retur måste finnas ditt namn och adress, och den måste skickas med en tjänst så att den kommer direkt till vårt lager och inte till ett utlämningsställle. Enklast är att skicka med DHL service point retur alternativt DHL Paket 

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.

 


Avbeställning av order
Vi hanterar inga avbeställningar utan du får då använda din ångerrätt och återsända varan. 

Byten
Tyvärr tillåter vi inga byten, enklast är att du returnerar dina varor och lägger en ny order i vår webbutik.

 


Reklamationer 
Om någon vara är skadad när du öppnar paketet skall du göra en reklamation till oss, därefter ersätter vi dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Vid reklamation kontakta oss via mail info@hus-modern.se och ange att det gäller en reklamation i ämnesraden på mailet så hjälper vi dig med din reklamation. Skicka inga varor innan du varit i kontakt med oss och fått veta ur du ska gå till väga. 
Vad gäller direkt synliga transportskador på din försändelse se avsnittet om "Leverans" ovan.

Konsumentköplagen / ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Men vänta inte med att påtala felet utan gör det på en gång. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.  Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp där  https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

 


Övrigt
Vi reserverar oss för slutförsäljning, eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer. 


Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägerieförsök polisanmäls.

Vid tvister kan du även kontakta EUs tvistlösningssida och få hjälp där  https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV